PAKTUM
Networking offline - új élet felmondás után (5.)
Akinek kiterjedt a kapcsolati hálója, nagyobb eséllyel szerez ügyfelet és állást. A networking misztikus szó, amelyhez számos tévhit kapcsolódik. Sorozatunk következő két részében az offline és az online technikákat vesszük nagyító alá. Elöljáróban a fő tanulság: nem lehet megspórolni a munkát és ki kell lépnünk a komfortzónánkból. A példák azonban azt mutatják, hogy megéri.
"Üzleti megbízásaim nagy részét személyes kapcsolatokon át hoztam be. Ezt tartom az ügyfélszerzés és az álláskeresés leghatékonyabb módjának" - mondja Gárdus Zsuzsa, a munkaerő-közvetítéssel foglalkozó Jobsgarden Kft. ügyvezetője. Hozzáteszi, a networking időigényes, hosszú távú befektetés, és rengeteg tévhit, félelem él erről az emberekben. Mindez abból is adódik, hogy a "protekció kérésével" kapcsolják össze, pedig ez nem alá-fölérendeltségi viszonyról, hanem partneri kapcsolatról, adok-kapokról szól.
Kikkel és hol?
A networking első lépcsője annak meghatározása, hogy kikkel szeretnék találkozni, és őket hol lehet elérni. Időt kell szánni erre, ami sokszor a munkaidőn kívül esik és az első időszakban inkább viszi a pénzt és az energiát. Networkinghez tartozik egy délelőtti kávézás, egy üzleti ebéd, egy esti event vagy akár egy kétnapos ottalvós szakmai workshop.
"Sokan tartanak a konferenciáktól, hogy nem ismernek senkit, nem tudnak kivel beszélgetni. Pedig bárkihez oda lehet lépni és egy rövid bemutatkozás után már lehet is csevegni. Ha névtábla van a résztvevőkön, akkor már célzottan el lehet kezdeni az ismerkedést” - jegyzi meg Gárdus Zsuzsa. Javítja a helyzetet, ha felszólalunk a plénum előtt, akár egy kérdés megfogalmazásával. Utána erre alapozva könnyebb elindítani a társalgást.
Ne eladni akarjunk az elején
Milyen hibát lehet elkövetni? “Ha már az első találkozás során el akarjuk adni termékünket” - folytatja a személyzeti tanácsadó. Először bizalmat kell építeni, ami például egy jó szakmai társalgással megalapozható. Álláskeresőként az sem jó stratégia, ha beszélgetőpartnerünktől egyből azt kérdezzük, tudna-e munkalehetőséget adni. Sokkal jobb megközelítés, ha felsorolunk néhány céget, ahová szeretnénk bejutni és megkérdezzük, volt-e valamilyen kapcsolatban ezekkel, ismer-e ott valakit, milyennek tartja őket.
A kapcsolatépítés titka, hogy ne legyél görcsös, élvezd a beszélgetést. Lehet, hogy 10-ből 8 találkozás nem hoz ügyfelet, konkrét álláslehetőséget, de ha kettőből profitálsz - információval, ötletekkel, egy lehetséges együttműködéssel - már sikerről beszélhetsz. A lényeg, hogy te érezd magadat komfortosan a rendezvényen. Ha ez így van, akkor a beszélgetésekre is kisugárzik.
Mindenki megtanulhatja ezt? Gárdus Zsuzsa szerint a nagyon introvertáltaknak nem érdemes próbálkozni. Nekik olyan "szponzort" ajánlatos keresni, aki nagy kapcsolati hálóval rendelkezik, jól ismeri őt és bátran ajánlja ügyfeleknek, munkaadóknak.
Merj összekapcsolni embereket
A megismert emberekkel viszont ápolni kell a kapcsolatot, máskülönben elhalványulnak. Az első találkozás után lehet neki emailt írni annak örömére, hogy találkoztak, a LinkedIn közösségi oldalon ismerősnek jelölni.
A networking fontos eleme az ajánlás, a saját kapcsolatok megmozgatása a partner érdekében. Sokan nem szeretik ezt. Nem akarnak „beégni” vagy egyszerűen úgy gondolkodnak, hogy miért tegyem én ezt, ha ezzel más köt üzletet. Ha ajánlok valakit, akkor valójában önmagamat is építem, hiszen segítek valakinek. A tapasztalat pedig az, hogy aki rendszeresen összekapcsol embereket, őt is nagyobb számban ajánlják. Ehhez persze ismerni kell ismerőseink erősségeit és az ajánlásnak is megvannak a megfelelő technikái.
Hol lehet üzleti kapcsolatot építeni?
- Gazdasági kamarák
- Kapcsolatépítő klubok
- Öregdiák-szervezetek, volt osztálytársak, exkollégák
- Saját klub létrehozása (például a saját szakmában)
- Sport (főleg: golf, síelés, vitorlázás, teremfoci)
- Vadászat
- Rotary klubtagság
- MBA vagy bármilyen egyetemi, főiskolai kurzusok
- Karitatív rendezvények (sok felsővezető elérhető)
Tanácsok a sikeres offline networkinghez
- Határozd meg kik az ügyfeleid, kinek az ismeretsége lenne fontos
- Térképezd fel, hogy ezeket a személyeket hol lehet elérni
- Gondold át bemutatkozásodat, legyen mindig nálad (elegendő) névjegykártya
- Legyél türelmes, ne üzletet akarj kötni elsőre
- Ajánld fel segítségedet, ne te kérj először
- Az első találkozó után legyen utókommunikáció. Küldj egy frappáns visszajelzést
- Ápold kapcsolataidat. Bizonyos időközönként ülj le fontos partnereiddel akár csak kávézni
- Mozgasd kapcsolatrendszeredet. Ajánld ismerőseidet egymásnak, ha valaki segítséget kér
Forrás: HR Portál